Die Medienkonzentrationskontrolle im digitalen Zeitalter
Media Concentration Law in the Digital Age
2024. 236 S.
Available as
79,90 €
ISBN 978-3-428-19073-7
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79,90 €
ISBN 978-3-428-59073-5
available
Price for libraries: 120,00 € [?]

Description

»Media Concentration Law in the Digital Age«: In the interest of democracy, individual media companies must be prevented from gaining opinion power. To this end, media concentration is regulated in accordance with the Interstate Media Treaty. However, recent developments in the media sector have led to an inconsistent regulatory regime, which no longer adequately covers all media players relevant to the formation of public opinion. This publication analyzes the issue in the context of both a media law and competition law framework and presents a legislative proposal suitable for restoring regulatory effectiveness.

Overview

1. Einführung
Problemstellung – Gang der Darstellung

2. Kommunikationswissenschaftliche Grundlagen
Medien im demokratischen Verfassungsstaat – Wandel der Medienlandschaft – Bewertung

3. Ökonomische Grundlagen des Medienrechts
Der Wettbewerb auf den Medienmärkten – Erscheinungsformen und Auswirkungen der Medienkonzentration – Zwischenfazit

4. Vielfaltssichernde Regulierung im digitalen Zeitalter
Kartellrechtliche Sicherung des Wettbewerbs – Medienrechtliche Vielfaltssicherung

5. Konzentrationskontrolle des MStV
Regelungsbestand der Medienkonzentrationskontrolle – Notwendigkeit einer Konzentrationsregelung im MStV – Negative Vielfaltssicherung de lege ferenda – Positive Vielfaltssicherung – Fazit

6. Die Sicherung von Meinungsvielfalt auf europäischer Ebene
Herausforderungen für eine wirksame Pluralismussicherung in Europa – Vielfaltsrechtlicher Regelungsrahmen auf europäischer Ebene – Entwicklungen im Digitalisierungsrecht der EU

7. Schlussbetrachtung
Fazit und Ausblick – Thesen

Literatur- und Stichwortverzeichnis

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